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Session WB4 - Problèmes de transport / Transportation Problems
Day |
Wednesday, May 07, 2003 |
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Hélène-Desmarais |
President |
Guy Desaulniers |
Presentations
10:30 |
Optimal Facility Location With Multi-Purpose Trip Making |
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John Hodgson, The University of Alberta, Earth and Atmospheric Sciences, 1-26 Earth Sciences Building, Edmonton, Alberta, Canada, T6G 2E3
Tsutomu Suzuki, University of Tsukuba, Institute of Policy and Planning Sciences, Tsukuba, Japan
We address the optimal location problem for two different types of service, type-A and type-B, where some users may obtain both types of service in multi-purpose trips. We consider three user groups: users of only type-A service, users of only type-B service and multi-purpose users of both services in a single trip. We seek to locate three types of facilities: type-A, type-B, and joint facilities offering both services. We formulate a new p-median-based model minimizing total travel distance and use it to investigate the effect of multi-purpose trip makers on optimal facility types and locations. Demonstrations show that services tend cluster in joint facilities, even when the proportion of multi-purpose behavior is small.
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10:55 |
Bus Dispatching in a Parking Depot Using Block Patterns |
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Guy Desaulniers, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Mohamed Hamdouni, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
François Soumis, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
We consider the problem of positioning a heterogeneous fleet of buses in a parking depot. These buses arrive at the depot in a given order during the evening and should ideally be positioned in the depot in such a way that no maneuvers are required to dispatch them to the next morning departures. We propose for this problem an IP model based on an enumeration of block patterns, where a pattern describes the partitioning of one bus lane in the depot. We also introduce additional constraints for this formulation that reduce the solution space without compromising optimality. Computational results obtained by a commercial MIP solver will be presented.
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11:20 |
Affectation des locomotives avec contraintes d'entretien |
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Mbaye Diop, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Guy Desaulniers, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Le problème consiste à couvrir un ensemble de trains prévus à l'aide d'un nombre limité de locomotives devant être entretenues régulièrement en fonction de la distance qu'elles parcourent. Le premier objectif est de minimiser le nombre de locomotives utilisées et le coût opérationnel total. Le second est d'amener les locomotives en entretien le plus tôt possible afin d'éviter des pannes majeures. Nous présentons une amélioration d'une approche de résolution existante et des résultats numériques.
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11:45 |
Un algorithme de génération de colonnes pour le problème de chargements des avions-cargos Hercules CC130. |
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Léandre Ratsirahonana, Ecole Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Fabien Chauny, Ecole des HEC, GERAD et Métodes quantitatives de gestion, 3000, ch. de la Côte-Sainte-Catherine, Montréal, Québec, Canada, H3T 2A7
Gilles Savard, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Le problème de chargements des avions-cargos Hercules CC130 consiste à transporter à coût minimum des équipements et du personnel d'une base militaire vers une autre. Nous présentons pour ce problème un modèle non linéaire en nombres entiers dans un réseau multi-commodités avec des contraintes portant sur les ressources. Sa résolution se fait au moyen d'un processus de séparation et d'évaluation progressive où les bornes inférieures sont calculées par génération de colonnes. Le modèle tient compte des positions de placement des items dans l'avion, de la diversité de la cargaison, des différents lieux de collecte des items, du centre de gravité de l'ensemble avion/cargos. Les résultats numériques, obtenus à partir des problèmes auxquels font face le ministère de la défense du Canada, montrent que l'approche proposée donne des résultats intéressants.
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