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Session MB5 - Problèmes de transport aérien / Air Transportation Problems
Day |
Monday, May 05, 2003 |
Room |
Marie-Husny |
President |
Jacques Desrosiers |
Presentations
14:45 |
An Improved Methodology for Integrating Aircraft Routing and Crew Scheduling by Benders Decomposition |
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Anne Mercier, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Jean-François Cordeau, HEC Montréal, GERAD et Gestion des opérations et de la production, 3000, ch. de la Côte-Sainte-Catherine, Montréal, Québec, Canada, H3T 2A7
François Soumis, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
The integrated problem includes linking constraints imposing minimum connection times for crews that depend on aircraft connections. We propose a robust model and a solution approach based on Benders decomposition to handle these linking constraints. We describe how to better choose the Benders cuts so as to speed up convergence.
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15:10 |
Periodic Airline Fleet Assignment with Time Windows and Spacing Constraints |
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Jacques Desrosiers, HEC Montréal, GERAD et Méthodes quantitatives de gestion, 3000, ch. de la Côte-Sainte-Catherine, Montréal, Québec, Canada, H3T 2A7
Nicolas Bélanger, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Guy Desaulniers, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
François Soumis, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
We propose a mathematical model and a solution approach to solve the fleet assignment problem with time windows, periodicity and spacing constraints. With those latter constraints, one seeks to take into account the profit deterioration coming from the spacing reduction between flights with the same o-d pair. Moreover, we discuss some computational difficulties and approaches to overcome them.
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15:35 |
Construction des rotations d'avions pour Air Canada |
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Mohamed Walid Braham, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Guy Desaulniers, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Nicolas Bélanger, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
François Soumis, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Le problème de construction des rotations d'avions chez Air Canada demande de répartir de façon équilibrée les périodes d'entretien entre les divers avions et de favoriser certains types de connexion. Nous formulons ce problème comme un programme en nombres entiers qui se résout à l'aide du logiciel CPLEX. Des résultats numériques seront présentés.
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