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Séance MA5 - Transport ferroviaire / Rail Transportation
Jour |
lundi, le 09 mai 2005 |
Salle |
Hélène-Desmarais |
Président |
Guy Desaulniers |
Présentations
10h30 |
The Rescheduling of Crew during Track Maintenance |
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Dennis Huisman, Erasmus University Rotterdam, Econometric Institute, PO Box 1738, Rotterdam, the Netherlands, 3000DR
When tracks are outside service for maintenance for a certain period, trains cannot be operated at those tracks. The rolling stock and the crew need to be rescheduled. In this presentation, an algorithm to reschedule the crew will be discussed. Some computational results on real-world instances will be presented.
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10h55 |
Optimal Design of a New Rail Freight Service |
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Jardar Andersen, NTNU, Industrial Economics and Technology Management, Trondheim, Norway, 7491
Marielle Christiansen, NTNU, Industrial Economics and Technology Management, Trondheim, Norway, 7491
A MIP-model has been developed to evaluate design of a freight transportation service network. The model considers several quality aspects of the transport, including cost, transhipment time, reliability and service frequency. The model has been applied to a real-world problem where a new rail-based intermodal freight transport corridor is planned.
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11h20 |
Modelling Freight Cars Distribution in the Italian Railways |
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Nicoletta Ricciardi, Universita degli Studi di Roma "La Sapienza", Statistica, Probabilità e Statistiche Applicate, Piazzale Aldo Moro 5, Roma, RM, Italie, 00185
Guglielmo Lulli, Università degli Studi di Milano “Bicocca”, Informatica, Sistemistica e Comunicazione, Via Bicocca degli Arcimboldi, 8, Milano, MI, Italy, 20126
Ugo Pietropaoli, Università degli Studi "La Sapienza", Statistica, Probabilità e Statistiche Applicate, Piazzale Aldo Moro 5, Roma, RM, Italy, 00185
Marco Campetella, Trenitalia S.p.a., Direzione Pianificazione Network e Sistemi, Piazza della Croce Rossa, 1, Roma, RM, Italy, 00161
In this talk, we present a planning model to design the services for the movement of freight cars on a railways network. The scope is to satisfy the total demand at minimum cost. The model we propose explicitly formalizes the handling costs and combines both the full and empty cars management. To solve it, we propose an hybridized tabu search meta-heuristic approach.
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11h45 |
Sélection des mises en position pour un problème d'affectation de locomotives |
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Mbaye Diop, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
François Soumis, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Guy Desaulniers, École Polytechnique de Montréal, GERAD et Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Les problèmes d'affectation de locomotives aux trains sont formulés comme des programmes en nombres entiers de grande taille qui sont résolus par des approches heuristiques de programmation mathématique. Pour obtenir des solutions de bonne qualité lorsque l'horaire n'est pas équilibré à chaque station, des mises en position (i.e., des déplacements sans traction de wagons) sont utilisées. En général, pour un problème hebdomadaire comportant 5000 trains, on a recours à quelques centaines de mises en position. L'identification a priori de celles-ci n'étant pas facile, les modèles comportent un très grand nombre de mises en position potentielles augmentant considérablement les temps de résolution. Dans cette présentation, nous proposons une méthode pour sélectionner des mises en position pertinentes de façon à obtenir des solutions de qualité comparable en des temps de résolution nettement inférieurs. Cette méthode est basée sur une analyse initiale des déséquilibres de l'horaire des trains et inclut une génération dynamique de mises en position. Des résultats obtenus sur des problèmes réels seront présentés.
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